Pages

Tuesday, August 24, 2010

Gejala Sosial Rogol Atau Jenayah Rogol



Definisi jenayah rogol adalah dalam undang-undang jenayah, istilah "rogol" merujuk kepada serangan seksual yang mana penyerang memaksa mangsa yang enggan bersetuju untuk melakukan hubungan seksual. Sesetengah perundangan menggunakan istilah seperti "serangan seksual" atau "dipukul untuk seksual", dan ada juga yang mentakrifkan "rogol" sebagai serangan seksual dengan penembusan. "Rogol" boleh juga merujuk kepada hubungan seksual dengan seorang yang rela tetapi dari segi undang-undang belum cukup umur. Dalam bahasa pasar, istilah "rogol kenalan" merujuk kepada perogolan yang berlaku antara individu yang berjumpa atau berkenalan. Selain itu Rogol yang disebabkan penggunaan pukau  dan seumpama untuk membuat mangsa mereka tidak sedar akan diri sebelum diserang.

Sejak akhir-akhir ini, masyarakat Malaysia sering dikejutkan dengan berita mengenai kes rogol hingga membawa kepada kes bunuh selepas dirogol di negara kita pada saban tahun. Fenomena ini berpunca daripada pelbagai faktor. Antaranya ialah, keadaan politik di Malaysia kerana ianya melibatkan kepimpinan negara. Senario politik yang berlaku ini menyebabkan pengabaian program untuk mendidik masyarakat.negara kita. Apabila didikan diperingkat Negara tidak dijalankan melalui media elektronik dan media massa maka masyarakat akan kosong jiwa mereka.

 Selain itu, punca jenayah rogol juga adalah berpunca daripada rancangan di media elektronik. Sebagai contohnya rancangan realiti TV yang banyak berunsurkan seks melalui pakaian artis-artis yang menjolok mata sehingga mempengaruhi generasi muda-mudi terikut-ikut cara pemakaian mereka. Apabila cara pemakaian telah melanggar hukum menutup aurat dalam Islam,  faktor yang menyebabkan berlakunya jenayah ini. 

Selain itu dengan kecanggihan teknologi yang semakin pesat ini contohnya teknologi telefon bimbit yang terlalu canggih sehingga kerajaan ataupun pihak berkuasa tidak dapat mengawalnya. Akhirnya terjadilah penyalahgunaan telefon bimbit ini sehingga berlakunya penyebaran video lucah yang dilakonkan sendiri oleh golongan remaja di Malaysia terutamanya remaja melayu yang beragama Islam. Cuba kita lihat di sana sini, majalah hiburan merata-rata dijual dengan gambar-gambar yang menjadi perangsang kepada nafsu. Ditambah dengan media elektronik seperti TV, DVD, internet yang sukar dibendung. Kemudahan yang disalah guna untuk perkara yang tidak sepatutnya mengubah naluri manusia untuk bersikap ganas seterusnya mendorong mereka melakukan jenayah tersebut.

Oleh yang demikian, disebabkan faktor ini juga hingga dapat mempengaruhi masyarakat yang nipis imannya dan kurangnya pengetahuan agama dihanyutkan nafsu serakah mereka. Bahkan yang lebih mengecewakan apabila timbul pula Istilah haruan makan anak ataupun harapkan pagar,pagar makan padi,inilah istilah yang paling sesuai digunakan untuk golongon ini. 

Namun harus diingatkan juga bahawa perlakuan jenayah rogol juga bukan hanya disebabkan berpunca daripada lelaki sahaja tetapi berpunca juga daripada wanita yang menjadikan tubuh badannya yang cantik dan sempurna itu sebagai tatapan khalayak ramai. Gaya pemakaian wanita ini menjadi serius akibat terpengaruh dengan fesyen terkini yang datangnya dari negara barat, maka wanita di Negara ini lupa asal usul dirinya yang sepatutnya berpegang dengan kaedah pemakaian Islam. 

Akhirnya disebabkan budaya pemakaian artis ataupun wanita di negara barat ini telah meresapi ke dalam masyarakat wanita Negara ini, maka inilah yang menyebabkan terjadinya jenayah rogol. Jelaslah Islam mewajibkan pemakaian pakaian yang menutup aurat bagi wanita adalah mempunyai mesej yang sangat bernilai dan menjadi benteng yang utuh serta mencegah daripada berlakunya jenayah rogol ini. Berdasarkan firman Allah s.w.t aurat ini mempunyai hubungan dengan mata, sekiranya terdedahnya aurat maka secara automatiknya nafsu akan memberontak. Apabila nafsu sudah memberontak maka terjadilah jenayah rogol akibat desakan nafsu yang menguasai dirinya sehingga melupakan sifat sebagai seorang insan yang sepatutnya mempunyai sifat keperikemanusiaan. Tanpa agama manusia akan terpesong kerana tiada sempadan hidup. Mungkin ramai yang mengatakan agama mengongkong tetapi dengan kongkongan itulah menyebabkan hidup lebih aman. 

Sebaliknya dengan kehidupan bebas tanpa sempadan pula akan mengucar kacirkan kehidupan di dunia ini. Nilai-nilai murni bukan mudah untuk diterapkan, kadangkala masih terdapat individu yang rajin solat tapi masih mengumpat, memfitnah, melakukan maksiat. Ini disebabkan oleh kurangnya penghayatan dalam solat itu sendiri. Selain itu, pengejaran material yang melampau juga sering menyebabkan individu tersebut lalai menunaikan tanggungjawab sosial samada terhadap keluarga ataupun masyarakat. Disebabkan itulah kurangnya perhatian terhadap keluarga dan kawasan kejiranan. Ini berlaku apabila ibubapa seharian mencari duit tanpa mengikuti perkembangan keluarga dan kawasan setempat. Apabila kurang perhatian, maka akan timbulnya jenayah yang berlaku oleh mereka yang perlu diberi perhatian. seterusnya kurangnya nilai-nilai murni yang diterapkan dalam diri seperti yang kita ketahui, pegangan agama penting bagi memberikan landasan dalam hidup. Selain itu terdapat juga individu yang memperlekehkan agama dengan memberi alasan ‘ Kubur lain-lain’. Memang benar ‘ kubur lain-lain’ tetapi kalau bala menimpa, ianya bukan terkena pada mereka saja, orang yang tiada kena mengena akan terkena tempiasnya juga. Bermula dari itulah runtuhnya intitusi kekeluargaan sehingga tugas dan tanggungjawab sebagai Ibu bapa diabaikan sebagaimana digambarkan oleh Rasululah s.a.w bahawa anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah iaitu dalam keadaan bersih maka kedua Ibu bapanya yang akan mencorakkannya. 

Malangnya sekarang ini Intitusi kekeluargaan mengalami keruntuhan yang serius berdasar statistik penceraian di Malaysia yang semakin meningkat dari tahun ke tahun, maka inilah juga punca yang menyebabkan berlakunya jenayah rogol.

Penyelidikan yang dijalankan ini adalah berkaitan punca jenayah rogol ini berlaku. Penyelidikan telah dijalankan di Unit halaqah Penjara Kajang Selangor hasil secara temubual mendapati hamper 90% jenayah rogol berlaku akibat kurangnya penekanan aspek agama terutamanya solat lima waktu yang menjadi asas kepada agama Islam. Justeru, hal ini memerlukan masa yang amat panjang untuk mentarbiah kembalikan masyarakat Islam untuk kembali kepada ajaran Islam yang sebenar. 

Kesimpulannya masing-masing memainkan peranan penting dalam menangani gejala sosial ini sebagai contohnya pihak kerajaan haruslah lebih efektif dalam merencanakan program untuk masyarakat kearah memulihkan akidah Islam yang kukuh supaya menjadi benteng yang utuh berteraskan keiamanan dan ketakwaan kepada Allah.

8 comments: